top of page

תוכי ג'קו- אפרור אפריקאי

ארץ מוצא

מוצאו של תוכי ג'אקו הוא באזורים שונים ביבשת אפריקה (תלוי בתת המין)

ישנם כ-3 תתי מין: קונגו, גאנה ותימנה, ג'אקו קונגו הוא הנפוץ והפופולרי ביותר בארצנו. ג'אקו קונגו - תוכי אפור בעל זנב אדום, קשה להבדיל בין הזכר לנקבה אך יש כמה סימנים שיכולים לסייע בזיהוי; נקבה - ראש מעוגל וקטן ביחס לזכר, נוצות הגוף בהירות ברוב המקרים. זכר-הראש יותר שטוח וגדול , הנוצות כהות יותר.

​אופי​ לג'אקו יש מוניטין של הדברן הטוב ביותר בממלכת התוכים, יש לו יכולת יוצאת דופן לא רק בחיקוי מילים וצלילים, אלא גם בחיקוי קול הנשמע כמו

קול אדם (כדאי לשקול מילים לידו מכיוון שיש לשובב נטייה ללמוד דווקא את מה שאתם לא רוצים שהוא ילמד). בשל האינטליגנציה הגבוהה שלהם דרושה להם סביבה עם המון גירויים, הם יכולים לפתח בעיות התנהגותיות חמורות כגון מריטת נוצות הגוף במידה והם משתעממים, ג'אקו שסגור הרבה זמן בכלוב עלול לפתח בעיות כאלו.

במקרה של מריטת נוצות יש לפנות לוטרינר שיקח דגימת דם ע''מ לבדוק הימצאות של זיהום בקטריאלי או בעיה פיסית תחילה. הג'אקו הוא מאוד שובב וקצת 'שלומיאלי' אך זה לא מהווה בעיה אם כנפיו גזורות כראוי, חשוב ביותר לא לגזור יותר מידי מנוצות התעופה מפני שבעת נפילה הוא יכול לנחות בחוזקה על הקרקע ולסדוק \ לשבור את עצם החזה, במקרה כזה יש לפנות בדחיפות לוטרינר. ניתן לאילוף בקלות, תוכי שקט ולא צעקן, חברותי, אוהב תשומת לב רבה ובתמורה יעניק לכם אהבה אין סופית, ברוב המקרים נוטה להקשר לאנשים הקרובים אליו בלבד (אך אם לתוכי אופי רגוע במיוחד יהיה חביב לכולם) שובב וסקרן מאוד.

​כלוב

גדול ככל שמתאפר לכם, בעל ברזלים אופקיים כדי להקל על הטיפוס, שפע של מוטות וצעצועים, כדאי לעשות רוטציה בין הצעצועים השונים ע''מ למנוע שעמום של התוכי מהם, כדאי למקם את הכלוב במקום הכי מרכזי בבית (סלון). תוכי מסוג זה אמור לישון כ-10 שעות בתנאי חשיכה ושקט אך אם אין באפשרותכם לספק לו את זה הוא ישלים זאת במשך היום ולכן כדאי להגדיר את הטלוויזיה על טיימר כדי שהיא תידלק לסירוגין ותשעשע אותו כשאתם לא בבית וגם תכבה מידי פעם כדי לאפשר לו לתפוס תנומה.

תזונה​ כופתיות, תערובת ג'אקו והשרייה (מכילות זרעים וקטניות) פירות וירקות, רצוי לתת לו מזון מגוון ועשיר בסידן מכיוון שלתוכי זה יש בעיה של בריחת סידן מרובה מהגוף ומפני שאינו מסוגל להחזיר לעצמו את כל הסידן שאיבד הוא חייב מזונות העשירים בסידן (קלציום).

בריאות בדרך כלל ציפור חזקה מאוד אך יכול לפתח 'סטרס' כאשר הוא חווה שינויים דרסטיים כגון שינוי תנאי המחיה או שינוי הסביבה שבה הוא רגיל לחיות. יכול למרוט נוצות כאשר הוא מתוסכל משועמם או סגור זמן רב מידי בכלוב ללא יחס. כדאי להשפריץ עליהם מים או להניח קערה עם מים לידם במיוחד בימים חמים ,עוזר להפחית את אבק הנוצות בבית וגם מרענן אותם ועוזר להם להתנקות. מי שמתעניין בג'אקו צריך להיות מודע לעובדה שהוא צריך סביבה מאוד מאתגרת עם הרבה גירויים מסביב, מי שסובל מחוסר זמן כדאי לו לשקול לקחת תוכי מסוג אחר שמצריך קצת פחות תשומת לב ויחס תמידי מג'אקו.

​התנהגות מינית​ אין הבדל בין זכרים לנקבות באופן ההיקשרות שלהם עם בני האדם או ביכולת הדיבור שלהם, ישנם מיני ציפורים אשר הופכים להיות מאוד מגוננים על איזור הכלוב ומאוד רגישים כאשר הם מגיעים לבגרות מינית, הג'אקו אינו ידוע כאגרסיבי בתקופות ההורמונליות אך תמיד כדאי לחשוף את התוכי לדברים חדשים ולשינויים קטנים כבר בגיל מוקדם וגם בבגרות ע''מ שילמד להסתגל אליהם.

רבייה

מגיע לבגרות מינית בגיל 5-6, עונות הרבייה אצלם הן לרוב בעונות המעבר (סתיו ואביב) יכולת להטיל בין 3 מחזורים בשנה (תלוי בזוג ובתנאים). הנקבה מטילה בין 3-4 ביצים בכל הטלה וזמן הדגירה הינו 28-30 יום. תוחלת חייהם בטבע כ-90 שנה, ובין 30-50 שנה בשבי​.

אסור לתת -

שוקולד, עגבניה, תפו''א, בצל, אבוקדו, תבלינים וכל מזון מעובד.

להזמנות וברורים טלפון :08-6812626
מאמרים נוספים >>
bottom of page